Identyfikacja wizualna firmy, czyli co składa się na markę?

Co zawiera identyfikacja wizualna i po co się ją stosuje?

Identyfikacja wizualna firmy służy jako narzędzie do budowania wizerunku marki. Składa się na nią szereg rozmaitych symboli i zachowań. Istotne jest to, aby stosowane elementy były dopasowane do charakterystyki prowadzonej działalności, odznaczały się unikalnością, wywoływały pozytywne skojarzenia. Muszą być oczywiście zgodnie z polityką firmy. Do elementów wizualizacji można zaliczyć przede wszystkim logotyp, kolorystykę, rodzaj i wielkość czcionki, wygląd opakowań i strony www. Znaczenie ma nawet dress code pracowników. Do elementów wizualnych identyfikacji firmy zalicza się design jej siedziby. Nie bez znaczenia jest również firmowe otoczenie. Jeśli firma chce się wyróżnić, to powinna postawić na oryginalność. Celem identyfikacji wizualnej jest ułatwienie potencjalnym klientom i kontrahentom rozpoznania firmy, oferowanych przez nią produktów. Jest ona kluczowa przede wszystkim dla przedsiębiorstw, które wkraczają na rynek. Zrobienie dobrego pierwszego wrażenia to podstawa. Dobrze opracowany system identyfikacji wizualnej pozwala na wywoływanie u odbiorców konkretnych emocji.

Co zaliczamy do elementów graficznych identyfikacji wizualnej?

Na elementy identyfikacji wizualnej składają się rozmaite symbole firmy typu logo i slogan. Znaczenie mają również symbole, pieczątki, materiały marketingowe typu ulotki i gadżety reklamowe. Uwzględnić trzeba stroje i identyfikatory pracowników, rodzaje stosowanych czcionek w przekazach. Nawet wygląd produktów, stanowisk targowych i witryn sklepowych musi być ze sobą w pełni spójny. Barwy marki również trzeba dopasować do działalności i wizji przedsiębiorstwa. Służą one do wywoływania konkretnych emocji. Elementy identyfikacji wizualnej zawsze trzeba stosować konsekwentnie. Istotne jest wszystko, na czym znajduje się logo firmy, czyli auta, tablice informacyjne, materiały prasowe, długopisy, notesy, wizytówki, znaki wodne na zdjęciach. Trzeba wybrać charakterystyczną czcionkę, która będzie się kojarzyć z daną marką, to samo dotyczy symbolu lub obiektu graficznego w logotypie.

 Jak stworzyć identyfikację wizualną? Z jakich etapów się składa?

 

W pierwszej kolejności określa się charakter prowadzonej działalności i wartości danej firmy. Potem przechodzi się do dokładnego poznania potrzeb i preferencji wybranej grupy docelowej. Znaczenie mają upodobania estetyczne, na podstawie których tworzy się odpowiednią oprawę graficzną. Następnym krokiem jest ustalenie motywu przewodniego, który będzie zgodny z wartościami marki. Wybiera się również kolorystykę, mając na uwadze psychologia barw. Trzeba ustalić nazwę marki, która zapadnie w pamięć, a po zsumowaniu wszystkich elementów możliwe staje się stworzenie odpowiedniego logo. potem przechodzi się do wykonania grafik i stworzenia książki identyfikacji wizualnej.